Followers

Friday, August 28, 2015

TEASER #1 VERSI CINTA KITA

TEASER #1 
untuk kawan-kawan...
Klik gambar untuk besarkan


TEASER #1
BERMINAT MENDAPATKAN NOVEL INI LAYARIWWW.PENERBITANFAJARPAKEER.COM UNTUK MELANGGAN ATAU IKUTI LANGKAH DI BAWAH: 
VERSI CINTA KITA
RM26 (Sem. Malaysia)
RM29 (Sabah/Sarawak)
Tiada sebarang caj dikenakan untuk penghantaran. PERCUMA. Penghantaran menggunakan Pos Laju.
Cara-Cara Melanggan Novel-Novel PFP
1. Pembayaran boleh dibuat melalui akaun Maybank Penerbitan Fajar Pakeer 564212503591. BAKI TIDAK AKAN DIKEMBALIKAN.
2. Inbox ATAU e-melkan ke online@penerbitanfajarpakeer.com slip pembayaran berserta tajuk novel atau pakej, nama penuh, alamat & nombor telefon anda
Mesti beli! Hanya yang terbaik bersama PFP.
Sebarang pertanyaan boleh PM atau inbox kami.

Wednesday, August 26, 2015

NOVEL VERSI CINTA KITA

Bismillahirahmanirahim, 
Berdebar rasanya nak menaip entri kali ni. Hehe.. Okey, untuk yang menantikan update untuk Love Is/Versi Cinta Kita. Hana ada pengumuman untuk semua. Versi Cinta Kita akan berada di pasaran bulan September ni. Nak tengok muka depan VCK? Dengan lafaz bismillahirahmanirahim, Hana perkenalkan...
tada..






Inilah cover untuk VCK. Cantikkan? Masa Hana tengok, Hana speechless kejap sebab semua icon-icon penting dalam kisah Tengku Elman dan Iryani ada dekat cover tu. Terima kasih PFP sebab hasilkan cover yang menarik ni. 

Sinopsis: 

Iryani, gadis buta yang diambil Tengku Azimudin menjadi cucu angkatnya. Sebagai cucu angkat Tengku Azimudin, Iryani harus mempersiap diri untuk mengambil alih IZ Holdings dan sebagai balasan, dia akan mendapat bantuan untuk celik semula.
“Dia akan tinggal dekat sini mulai hari ni. Hak dia, sama macam hak cucu-cucu aku yang lain. Dia berhak dan bebas buat apa sahaja yang dia mahu dekat vila ni.”
Tengku Elman, tidak sukakan Iryani. Padanya, Iryani seorang yang cengeng. Dia benci kepada gadis seperti itu. Malah berita pertunangan antara dirinya dengan Iryani menambahkan lagi sakit di hati.
“Kalau dah tahu diri tu buta, janganlah menggatal merayap. Tak pasal-pasal habis semua benda kau langgar kat rumah ni. Apa kau ingat barang-barang kat rumah ni murah semuanya? Mati hidup semula pun tak terbayar tau.”
Sikap Tengku Elman yang sentiasa mencari salahnya membuatkan Iryani dirundung pilu. Namun begitu, kerana satu peristiwa, bantuan Iryani diperlukan Tengku Elman.
“Atuk tak kisah apa yang kamu nak buat asalkan Iryani maafkan kamu. Atuk nak mulai hari ini kamu berbaik dengan Iryani. Kalau tak, semua harta kamu atuk sekat!”
Dan dalam diam, hati Iryani berdetak bila berhadapan dengan Tengku Elman namun kata-kata Azlina membuatkan Iryani mulai sedar, tak mungkin ada dia di hati jejaka itu. Kemunculan Shafique dan Azlina menyulitkan kisah mereka. Shafique mahu memiliki Iryani, Azlina mahukan Tengku Elman. Pelbagai rancangan mereka rancangkan untuk pisahkan Iryani dan Tengku Elman namun berjayakah mereka? Tengku Elman pula, dapatkah dia mengenal pasti perasaannya menggunakan hatinya yang telah buta itu? Apakah cinta dapat mencelikkan hatinya itu atau terus gelap dengan dendam? 


Berminat nak dapatkan buku ni tak? Kalau berminat boleh dapatkan di kedai-kedai buku, nanti bila dah mula diedarkan, Hana akan beritahu semua okey? Atau kawan-kawan boleh dapatkan VCK bersama tandatangan kalau buat pre-order terus dengan PFP. Macam mana caranya? Klik link ini untuk pesan.. Dan berita menariknya, tiada caj penghantaran akan dikenakan untuk pre-order. Jadi, jangan tunggu lama. Kalau berminat, jom pesan. Hihihi..

p/s: berdebar tunggu keluar. Macam manalah penerimaan kawan-kawan. Harap berpuas hati semuanya.
p/s/s: kalau nak baca bab awal, klik link ni.






Sunday, August 16, 2015

VERSI CINTA KITA BAB 4



credited: mr google - kim woo bin and park shin hye (the heirs) 


CIKGU SALINA, guru persendirian yang diupah oleh Tengku Azimudin itu tersenyum manis melihat Iryani. Anak muridnya itu kelihatan begitu manis berpakaian tradisional Melayu. Perasaan gugup yang hadir sebelum itu serta-merta hilang. Mana tidaknya, ini merupakan kali pertama dia akan mengajar seorang pelajar istimewa sepanjang enam tahun mengajar.
Awalnya, dia sendiri terperanjat bila mendapat tahu tentang perkara itu daripada pengetua TASB. Malah, bila pemilik kepada TASB sendiri, Tengku Azimudin turun padang untuk meminta dirinya mengajar insan istimewa di hadapannya itu, dia jadi terharu walaupun dia sedar mengajar orang istimewa bakal mencabar mindanya.
Cikgu Salina masih mengukir senyuman. Wajah Iryani ditenungnya.
“Baiklah. Hari ini kita mulakan sesi suai kenal dulu. Boleh?” saran Cikgu Salina. Dia mahu Iryani selesa dahulu.
Iryani pantas mengangguk. Kalau diikutkan hati, dia memang belum bersedia untuk belajar hari itu. Justeru, peluang itu diambil tanpa teragak-agak.
Tini juga turut tidak ketinggalan mengangguk.
“Awak pun nak join sekali ke Tini?” soal Cikgu Salina. Dia pelik melihat Tini yang turut bersemangat.
Tini tersengih mendengar soalan itu. Dia menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.
“Dah siap tugasan yang Dr. Azmi bagi hari tu?” Cikgu Salina meminta kepastian. Dia tidak mahu kerana Tini mahu menyertai mereka, pelajar tunangnya itu menangguhkan tugasannya pula.
Tini terdiam seribu bahasa. Keluhan terbit di bibirnya. Tugasan pensyarahnya itu masih belum disentuh lagi walaupun cuti semester sudah lama bertamu.
Cikgu Salina tersenyum kecil. “Tak apalah. Hari ini awak join mereka tapi jangan lupa pulak buat tugasan tu. Nanti tak pasal-pasal saya pulak yang kena marah. Bukannya awak tak kenal pensyarah kesayangan awak tu.” Sempat lagi guru muda yang berusia awal 30-an itu mengingatkan Tini mengenai perangai tunangnya yang garang bila melibatkan assignment.
Tini mengangguk tanda faham. Lampu hijau yang diberikan oleh Cikgu Salina membuatkan dirinya gembira. Berada di vila itu tanpa ditemani teman-teman untuk berhibur membuatkan dia kadangkala kesunyian. Mujurlah, Iryani dan Aniqah kini tinggal di rumah itu. Sekurang-kurangnya, kini dia punya teman bicara.

SEMENTARA itu, di Teratak Indah milik keluarga Tengku Izudin, kelihatan Puan Sri Halimah termenung melihat mata air yang berada di taman teratak itu. Satu keluhan terbit tatkala dia teringatkan kata-kata Tengku Azimudin. Dia benar-benar tidak faham mengapa Tengku Azimudin harus mengambil cucu angkat. Mustahil hanya kerana mahu menjaga bapa mertuanya itu.
“Apa yang bonda menungkan tu?”
Teguran Tengku Aryan membantutkan lamunan Puan Sri Halimah. Tengku Aryan baru sahaja pulang dari IZ Holdings. Tugasnya sebagai ketua bahagian pemasaran IZ Holdings kadangkala membuatkan dia sentiasa sibuk. Mujurlah hari itu dia berjaya menyiapkan kerjanya awal.
Puan Sri Halimah melepaskan keluhan berat. Suasana yang mendamaikan itu tidak mampu mendamaikan hatinya.
“Bonda pelik kenapa atuk kamu nak kena ambil cucu angkat? Apa kurangnya kamu?” Nescafe yang disediakan pembantu rumahnya disisip perlahan.
“Mesti ada sebabnya kenapa atuk buat macam tu. Mungkin Aryan masih tak layak di mata atuk. Lagipun, itu kan harta atuk. Biarlah atuk yang tentukan siapa yang berhak,” suara Tengku Aryan. Dia turut membuang pandangannya ke arah luar.
“Tak layak? Habis tu, Aryan ingat kenapa bonda suruh Aryan masuk syarikat? Belajar pengurusan perniagaan?” soal Puan Sri Halimah. Matanya mencerlung ke arah Tengku Aryan.
Dia cukup tidak menyenangi kata-kata Tengku Aryan. Dia sudah banyak berhabis untuk anaknya semata-mata mahukan Tengku Azimudin mengiktiraf kedudukan Tengku Aryan.
Tengku Aryan terdiam mendengar kata-kata ibunya. Perlahan-lahan, dia mula mengolah maksud ibunya. Serta-merta satu keluhan terbit di bibirnya. Dia akui ibunya hanya mahukan yang terbaik untuk dirinya namun tindakan bondanya itu langsung tidak dapat diterimanya.
“Kita kena lakukan sesuatu. Bonda rasa atuk kamu ada agenda di sebalik semua ni. Atuk kamu tu bukannya senang nak terima orang lain dalam keluarga ni,” ujar Puan Sri Halimah.
Dia kenal benar dengan Tengku Azimudin. Sedangkan dirinya yang sudah lebih 25 tahun menyertai keluarga itu pun, Tengku Azimudin masih tidak dapat terima, inikan pula budak kampung itu.
“Dahlah bonda. Tak usah fikir banyak sangat. Tak baik untuk kesihatan bonda,” pujuk Tengku Aryan.
“Bonda yakin atuk kamu ada agenda dia.”
Tengku Aryan melepaskan keluhan kecil. Ibunya itu memang keras kepala. Susah untuk dia memujuk mahupun mempengaruhi ibunya.           
“Bonda nak kau pikat budak buta tu,” arah Puan Sri Halimah tiba-tiba. Pandangannya terhala ke arah Tengku Aryan. Idea itu tiba-tiba sahaja menerjah ke dalam fikirannya.
Tengku Aryan tersentak mendengar arahan itu. “Biar betul bonda. Aryan tak naklah.”
“Tak nak? Berani Aryan nak bantah kata bonda? Aryan tak takut kalau bonda block semua kad kredit Aryan? Tarik balik semua kemewahan yang ada dekat Aryan?” ugut Puan Sri Halimah. Matanya menjegil memandang anak terunanya.
Tengku Aryan terdiam. Kata-kata yang keluar dari mulut Puan Sri Halimah merupakan ugutan untuknya.
“Tapi bonda...” Tengku Aryan cuba membantah. Masakan dia mahu memikat Iryani sedangkan hatinya milik orang lain.
“Tak ada tapi-tapi.” Puan Sri Halimah masih bertegas dengan rancangannya.
“Nak tak nak, Aryan kena buat apa yang bonda suruh,” putus Puan Sri Halimah.
“Dan bonda nak kamu lupakan perempuan tu. Jangan sampai bonda buat sesuatu yang bakal buat kamu menyesal,” ugut Puan Sri Halimah. Dia tahu ada seseorang yang menghalang Tengku Aryan daripada menuruti kemahuannya. “Jangan ingat bonda tak tahu dia dah kembali ke sini!”
Tengku Aryan terkejut mendengar amaran bonda. Mana bonda tahu pasal dia? bisik hati kecil Tengku Aryan. Sejurus itu, satu keluhan terbit di bibirnya. Kenapalah aku tak boleh lawan syarat bonda yang satu tu? Kenapa syarat itu yang bonda gunakan untuk suruh aku ikut cakap dia?

SETELAH seharian berada di gazebo Taman Himpunan Bunga untuk sesi perkenalan, akhirnya mereka berdua kembali ke bilik. Aniqah segera membimbing Iryani. Namun, riak mukanya berubah serta-merta tatkala kelibat Iryani hilang daripada pandangannya.
Iryani teraba-raba mencari dinding. Dia tidak tahu apa yang harus dilakukannya. Aniqah yang sepatutnya menjadi ‘mata’nya sudah menghilangkan diri. Dia keliru. Ke mana Aniqah? Diakah yang meninggalkan Aniqah atau Aniqah yang meninggalkan dirinya sendirian di situ?
Gedebuk! Iryani terduduk di lantai. Punggungnya terasa perit. Sakit terjatuh semalam pun masih belum hilang, kini tambah lagi sakit yang baru.
“Maaf,” pohon Iryani. Salahnya juga kerana tidak berhati-hati.
Tengku Elman mendengus kasar. Hatinya menggelegak menahan marah. Wajah insan yang melanggarnya tadi direnung tajam.
“Kau ni kalau tak menyusahkan aku boleh tak?” Tengku Elman mengetap giginya. Kalau diikutkan hatinya, mahu sahaja dia menengking dan membelasah Iryani.
“Maaf, saya tak sengaja.” Iryani tidak putus-putus memohon maaf. Dia hanya duduk diam tidak berkutik di atas lantai.
“Kalau dah tahu diri tu buta, janganlah gatal merayap. Kawan kau tu pergi mana? Tak reti-reti nak jaga kau? Tak reti-reti nak bawa kau? Tak pasal-pasal habis semua benda kau langgar kat rumah ni. Apa kau ingat barang-barang kat rumah ni murah semuanya? Mati hidup semula pun tak terbayar tau. Jangan ingat kau ni cucu kesayangan atuk aku, kau boleh senang-senang nak bermaharajalela dalam rumah ni. Bebas ke sana ke mari,” sembur Tengku Elman. Wajah Iryani yang terdiam itu direnungnya tajam.
Iryani terdiam mendengar semburan Tengku Elman. Kelopak matanya terasa memberat. Perlahan-lahan, air matanya mula mengalir. Kata-kata Tengku Elman begitu pedih menjentik telinganya.
“Huh! Dasar cengeng. Cakap sikit nak nangis. Cakap sikit nak nangis. Menyusahkan orang betul. Dahlah. Ke tepi. Malas aku nak layan kau,” ujar Tengku Elman, sinis. Dia menolak tubuh Iryani ke tepi menggunakan tepi kakinya.
Iryani terdorong ke tepi. Mukanya tertekup di atas lantai. Rambut Iryani yang panjang separas bahu itu melorot menutupi mukanya. Tengku Elman separa mencangkung di sebelah Iryani.
“Kau jangan ingat aku suka kau tinggal dekat sini. Aku takkan pernah suka, faham!” Rambut Iryani direntapnya.
“Lepas ni, jangan bagi aku jumpa kau lagi,” bisik Tengku Elman. Setelah itu, dia terus menuju ke biliknya.
“Iry, awak okey tak ni?” soal Aniqah.
Dia segera berlari mendapatkan Iryani sebaik sahaja dia melangkah masuk ke ruang tamu tersebut. Puas dicarinya Iryani, akhirnya berjumpa juga. Dia sendiri tidak sedar bila masa Iryani masuk ke dalam kediaman itu. Aniqah kaget melihat keadaan Iryani. Tubuh Iryani diraih ke dalam pelukannya.
“Aniq...” Iryani terus menyembamkan mukanya ke dalam pelukan Aniqah.
Aniqah mengusap lembut rambut Iryani. Iryani terus menangis teresak-esak.



Thursday, August 6, 2015

VERSI CINTA KITA BAB 3






TENGKU ELMAN menekup mulut Iryani dari terus menjerit. Haruman wangian lavender daripada rambut Iryani membuatkan dia terkaku seketika. Haruman itu mengingatkan dirinya kepada seseorang.
Iryani meronta-ronta minta dilepaskan. Dia mula berfikir yang bukan-bukan. Dengan kekurangan yang ada pada dirinya itu membuatkan kebimbangan cepat menguasai dirinya.
“Aku lepaskan kalau kau janji kau tak jerit lagi,” tawar Tengku Elman. Dia diam memerhatikan reaksi Iryani.
Iryani segera mengangguk. Dia lemas bila mulutnya ditekup.
Tengku Elman tersenyum melihat anggukan Iryani. Perlahan-lahan dia melepaskan tekupan tangannya.
“To...”
Sekali lagi, Tengku Elman menekup mulut Iryani. 
“Kau ni degil, ya? Dah aku kata jangan jerit, jangan jeritlah. Aku bukannya nak apa-apakan kau pun,” gertak Tengku Elman.
Iryani terus terdiam. Dia tidak berani bersuara. Gertakan Tengku Elman membuatkan dia kecut perut.
Tengku Elman melepaskan tangannya semula bila Iryani tidak lagi meronta.
“Kau apa hal datang sini?” Tengku Elman menyoal kasar. Tangan kanannya cepat-cepat menarik selimut lalu dia pantas membaluti tubuhnya yang separa terbuka itu. “Nak mencuri?”
“Gila ke?” Mata Iryani membulat.
“Kau tu buat apa dekat bilik aku?” soal Iryani pula. Sengaja dikeraskan suaranya untuk menahan gentar di hatinya.
“Hah? Kau ni biar betul? Bilik sendiri pun tak reti beza? Ni bilik akulah. Baik kau tengok betul-betul.”
“Erk...” Iryani terkedu. Biar betul aku dah salah bilik ni? Takkanlah! Tapi mungkin juga! Tidakkk!
“Sebenarnya, saya...” Iryani mulai gagap.
Tengku Elman diam memerhatikan keletah Iryani. Ada sesuatu pada gadis itu yang membuatkan dia curiga. Perlahan-lahan dia bergerak mendekati Iryani.
“Maaf... sebenarnya saya...” Iryani menukar kata ganti dirinya. Perasaan bersalah mulai menerjah masuk ke dalam benaknya.
Tengku Elman melayang-layangkan telapak tangannya di hadapan Iryani. Namun, gadis itu langsung tidak menunjukkan sebarang reaksi. Tengku Elman tersenyum sinis.
“Kau buta?” Tengku Elman terus mengacukan soalan itu.
Riak muka Iryani terus berubah mendengar soalan itu. Melihatkan reaksi Iryani, Tengku Elman melepaskan keluhan kecil.
“Dah, lebih baik kau keluar sekarang sebelum ada yang pecah kepala dia sebab aku hantuk dekat dinding,” ugut Tengku Elman separa mengherdik.
Dia malas mahu melayan fikirannya. Patutlah gadis itu tiada reaksi langsung bila melihatnya tidak berbaju memandangkan dia baru selesai mandi.
Iryani tersentak mendengar herdikan Tengku Elman. Cepat-cepat dia memusingkan badannya untuk ke luar dari bilik itu. Kakinya pantas mengorak langkah sebelum sekali lagi dia terjatuh di tempat yang sama.
Tengku Elman ketawa terbahak-bahak melihat Iryani jatuh. Berair matanya mentertawakan Iryani.
“Kau ni ada mata tak nak guna. Lepas tu menyusahkan orang. Oh, aku lupa pulak. Kau buta, kan? Meh sini, aku tolong.” Tengku Elman menghulurkan tangannya untuk membantu Iryani.
“Maaflah sebab terpaksa menyusahkan awak. Maklumlah, saya ni buta. Selalu menyusahkan orang. Awak pun kenalah bersiap sedia untuk disusahkan saya.” Giliran Iryani pula memerli.
Mata Iryani sudah mula memerah. Dia benar-benar terasa dengan sikap Tengku Elman. Dia cuba untuk bangun dengan sendiri.
Tengku Elman terkedu mendengar kata-kata Iryani. Mata Iryani yang merah menahan marah membuatkan dia rasa bersalah.
“Dahlah. Malas nak bertengkar,” ujar Iryani segera melangkah perlahan-lahan ke arah pintu walaupun dia tidak tahu di mana kedudukan pintu bilik itu.
“Iry, awak tak apa-apa ke?”
Iryani terpinga-pinga. Suara Aniqah yang menyinggah kuping telinganya membuatkan langkahnya terhenti.
Aniqah pantas mendekati Iryani. Jeritan Iryani membuatkan dia bergegas berlari mencari Iryani. Aniqah menilik tubuh Iryani. Khuatir jika sahabatnya itu terluka manakala matanya sempat mengerling ke dalam bilik Tengku Elman. Kelihatan Tengku Elman menjengilkan matanya dari dalam bilik.
“Kenapa ni? Apa yang dah berlaku ni?” Tergesa-gesa Tengku Azimudin menghampiri bilik itu. Jeritan Iryani sebentar tadi mengundang resah di hatinya.
“Tak ada apa-apa atuk. Iry cuma salah masuk bilik,” ujar Iryani perlahan. Dia menarik tangan Aniqah. Dia resah bila terpaksa berlama di situ. Dia tidak mahu Tengku Azimudin terus-menerus menyoalnya.
“Atuk, kami balik bilik dulu,” pinta Aniqah. Dia mengerti perasaan Iryani kala itu.
Anggukan daripada Tengku Azimudin membuatkan Aniqah tersenyum nipis. Dia pantas membawa Iryani kembali ke bilik mereka.

APA semua ni?” Tengku Azimudin meninggikan suaranya. Keadaan bilik Tengku Elman yang berterabur itu membuatkan Tengku Azimudin berfikir yang bukan-bukan. “Apa yang dah Elman buat dekat Iryani?”
Nothing,” jawab Tengku Elman sepatah.
Nothing? Kalau tak ada apa-apa, ni apa?” soal Tengku Azimudin seraya merujuk keadaan bilik tersebut. “Kenapa dia menangis macam tu?”
“Dasar perempuan cengeng.” Selamba Tengku Elman menuturkan ayat itu. Pandangannya dikalihkan ke luar tingkap. Dia malas mahu menghadap muka datuknya buat kali kedua hari itu.
“Pandang muka atuk bila atuk sedang bercakap dengan kamu,” tegas Tengku Azimudin.
“Kenapa atuk tak cakap yang dia buta?”
Soalan Tengku Elman membuatkan Tengku Azimudin tersenyum.
Why?”
“Penting ke kalau dia celik?” Soalan Tengku Elman dibalas dengan soalan.
Tengku Elman menoleh ke arah Tengku Azimudin. “Memang penting. Takkanlah atuk nak Elman kahwin dengan orang buta? Tolonglah... tak ada kelas langsung.”
“Maknanya, Elman setuju dengan pertunangan ni kalau dia celik?” Tengku Azimudin meminta kepastian.
“Siapa kata? Elman tak setuju dan takkan pernah setuju. Tambah-tambah lagi, atuk sedar tak yang dia tu buta. B.U.T.A. Mustahil Elman akan sudi,” balas Tengku Elman. Dia pantas menarik baju dari dalam almari lalu memakainya.
“Huh, apa yang sebenarnya atuk fikir bila atuk nak Elman kahwin dengan dia?” Sinis Tengku Elman menyoal.
Tengku Azimudin menghela nafas panjang. Dia merenung wajah cucunya lama sebelum kepalanya mengeleng ke kiri dan ke kanan beberapa kali. “Berapa banyak kali atuk kena cakap dengan kamu pasal perjanjian tu?”
“Alasan atuk tak logik sebab tu Elman susah nak percaya. Kenapa Elman? Kenapa bukan Aryan? Dia lebih layak. Dia berwibawa dan berkaliber. Apa yang ada pada Elman? Nothing!” akui Tengku Elman.
Selama ini pun segala urusan syarikat dilakukan oleh Tengku Aryan, satu-satunya abang yang dia ada. Walaupun hubungannya dengan Tengku Aryan tidak rapat, dia tetap mengakui kehebatan Tengku Aryan dalam menguruskan syarikat. Malah dia yakin, Tengku Aryan adalah calon yang paling sesuai untuk meneruskan amanat dan perjanjian yang dibuat oleh Tengku Azimudin.
“Sudahlah. Atuk malas nak bertekak dengan kamu, Elman. My decision is final. Bila sampai waktunya, atuk akan tunangkan kamu berdua, sama ada kamu setuju ataupun tidak. Full stop.” Tengku Azimudin memberikan kata putusnya.
“Tapi atuk...” Tengku Elman masih tidak berpuas hati dengan keputusan Tengku Azimudin.
“Tak ada tapi-tapi. Itu keputusan atuk,” tegas Tengku Azimudin sekali lagi. Tengku Azimudin terus sahaja beredar dari bilik itu. Pintu yang tersedia ternganga dari tadi, dibiarkan ternganga.
Tengku Elman melepaskan keluhan kecil. Dia segera menutup pintu biliknya sebelum bertindak menendang bucu katil.

SAYA dah suruh awak tunggu kat bawah tadi, kan? Kenapa awak degil naik?” soal Aniqah. Dia berulang-alik di hadapan Iryani.
“Boleh tak awak jangan ke hulu ke hilir. Sakit otak saya,” tegur Iryani. Desiran angin yang terhasil daripada tindakan Aniqah itu membuatkan kepalanya berserabut.
“Nak lari topik ke? No. Saya takkan benarkan.” Aniqah menarik kerusi dari meja belajar Iryani lantas duduk menghadap Iryani. “Kenapa awak ni degil sangat?”
“Saya bosan tunggu awak. Jadi, saya naiklah. Lagipun, saya takut duduk dekat bawah tu seorang diri.” Iryani mengetap bibir.
Aniqah diam seketika. Dia tahu Iryani masih tidak biasa dengan keadaan di rumah itu. Malah, dengan kekurangan yang ada pada Iryani, susah untuk gadis itu percaya kepada orang. Semuanya gara-gara peristiwa itu. Peristiwa yang meragut kepercayaan Iryani kepada semua orang.
“Yalah, salah saya,” akui Aniqah. Dia tidak seharusnya berkeras dengan Iryani. “Tapi janji jangan buat lagi. Suspens dibuatnya.”
“Tahu suspens,” perli Iryani. Dia segera berpeluk tubuh.
Aniqah tersengih mempamerkan giginya. “Eh, by the way, awak buat apa dekat bilik mamat garang tu?” soal Aniqah, ingin tahu.
“Saya silap masuk bilik. Saya ingat tu bilik kita. Rupanya bukan,” ujar Iryani. “Tapi saya rasalah bilik tu mesti macam tongkang pecah. Sebab jalan sikit jatuh, jalan sikit jatuh.”
Aniqah tersenyum mendengar khabaran itu. Masakan tidak, dia sendiri turut terlihat keadaan bilik Tengku Elman. Bilik itu kelihatan seperti baru dilanda geroda itu. “Memang pun. Macam tongkang pecah.”
“Tak pasal-pasal saya jatuh,” adu Iryani. Lututnya diurut perlahan.
“Saya tak salahkan awak sebab salah masuk bilik. Salah saya sebab saya lupa nak beritahu awak. Aras ni, bukan bilik kita aje yang ada. Ada banyak lagi bilik,” ujar Aniqah.
Iryani mengetap bibir. Satu keluhan kecil terbit di bibirnya.

TENGKU ELMAN bersiul kecil saat keluar dari biliknya. Dia baru sahaja menerima panggilan daripada Naim yang mahukan bantuannya. Sejak kebelakangan ini, Naim selalu saja meminta bantuannya. Semuanya gara-gara Naim kekurangan pekerja untuk membantunya di kafe. Namun langkah kakinya terhenti tatkala terlihatkan Tini yang sedang menatang sebuah dulang.
“Untuk siapa ni?” Tengku Elman menegur Tini. Matanya mengerling dulang. Hidangan tengah hari hari itu terhidang.
“Untuk Cik Iryani, Tengku,” ujar Tini, lambat-lambat. Ketinggian Tengku Elman yang mencecah 180 senimeter itu membuatkan dia harus mendongak bila ingin bercakap dengan Tengku Elman.
“Dia tu tak ada kaki ke nak turun? Nak kena bersembah,” perli Tengku Elman.
Tini diam seribu bahasa. Walaupun selama ini dia membesar bersama jejaka itu. Dia tidak pernah mempunyai keberanian untuk menegur mahupun melawan kata-kata Tengku Elman.
“Menyusahkan orang aje,” ujar Tengku Elman perlahan. Dia membetulkan leher baju kemeja-T yang dipakainya.
“Maaf, Tengku. Ni arahan Tengku Azimudin,” ujar Tini. Kepalanya separa menunduk. “Maafkan saya, Tengku. Saya minta diri dulu.”
Tini segera berlalu dari situ setelah meminta izin. Tidak sanggup dia berlama di situ. Dia takut dia pula yang akan terkena tempias amarah Tengku Elman yang dirasakan tidak bertempat itu.
“Biarlah dia. Kau kan tahu keadaan dia macam mana?” ujar sebuah suara dari belakangnya.
Tengku Elman tersenyum sinis. Dia cukup kenal suara itu. Tengku Aryan dan keluarganya pasti datang untuk berjumpa dengan datuk mereka. Memang sudah menjadi kebiasaan mereka untuk datang ke kediaman tersebut sekali seminggu. Cuma sejak kebelakangan ini, keluarga tirinya itu selalu sangat datang ke Vila Indah. Walaupun dia dan Tengku Aryan merupakan adik-beradik sebapa, dia tetap tidak sukakan kehadiran abangnya itu. Terutama jika abangnya itu hadir bersama Puan Sri Halimah.
“Kau sibuk apasal? Ada ke aku tanya kau? Tak ada, kan? So, blahlah,” herdik Tengku Elman. Mencerlung matanya melihat Tengku Aryan.
Tengku Aryan tersenyum sinis. Perangai Tengku Elman tak pernah berubah. Walaupun mereka berdua tidak seibu, mereka masih seayah.
“Kau apasal datang sini? Tak puas lagi bodek atuk? Pergilah bodek orang tua tu. Kau ingat senang-senang kau boleh ambil harta orang tua tu?” Tengku Elman menghamburkan amarahnya.
Hatinya terus berbara sebaik sahaja melihat Tengku Aryan. Dia tahu Tengku Aryan tidak salah, namun dia tidak dapat menghalang hatinya untuk membenci abangnya kerana Puan Sri Halimah, bondanya Tengku Aryan.
“Elman!” Lantang Tengku Izudin menegur Tengku Elman.
Tengku Elman menghela nafas panjang. Dia menoleh ke arah suara itu. Kelihatan dua pasang mata milik Tengku Izudin dan Puan Sri Halimah sedang memandang mereka. Puan Sri Halimah tersenyum sinis.
“Dahlah. Buang masa aku aje,” ujar Tengku Elman melangkah laju ke arah pasangan tersebut.
Mood yang tersedia berangin itu bertambah berangin dengan kehadiran Puan Sri Halimah dan Tengku Izudin. Tengku Elman terus sahaja meluru ke arah Puan Sri Halimah. Riak wajah wanita itu membuatkan senyuman terukir pada wajahnya. Sebaik sahaja, Tengku Elman mendekati Puan Sri Halimah, jejaka itu terus menukar arah laluannya. Sengaja dia melanggar bahu Puan Sri Halimah.
Puan Sri Halimah mengaduh sakit. Bahagian bahu yang dilanggar itu diusap berkali-kali untuk meraih simpati suaminya, Tengku Izudin.
Tengku Elman mencebik melihat drama yang bermain di layar mata hitamnya.
“Elman!” Tengku Izudin bersuara lantang namun tidak diendahkan Tengku Elman.
Tengku Elman terus memasuki kereta Honda miliknya lalu memecut keluar dari pekarangan Vila Indah, meninggalkan tiga beranak itu dalam keadaan yang terpinga-pinga.
“Kenapa kau berubah sampai macam ni sekali?” Tengku Aryan tertanya-tanya dengan sikap adiknya itu.

CINNAMON CAFE mula dipenuhi dengan ramai pelanggan. Mana tidaknya, jam sudah menginjak tengah hari. Orang-orang yang bekerja di pejabat sudah mula keluar untuk menikmati makanan tengah hari.
Tengku Elman terus sahaja menukar bajunya ke baju seragam Cinnamon Cafe. Wajah cemberutnya mengundang pertanyaan di fikiran Naim. Serba salah pula Naim meminta bantuan Tengku Elman. Bukannya apa, kekurangan pekerja buatkan dia tak ada pilihan lain. Dia sayangkan Cinnamon Cafe.
Cinnamon Cafe merupakan perniagaan milik keluarganya. Sejak ayahnya disahkan lumpuh, dialah yang banyak menguruskan kafe tersebut. Di usia seawal 25 tahun, dia sudah dapat mengadaptasikan dirinya dengan dunia perniagaan kafe.
“Hei, bro. Kau apa hal datang kafe aku dengan muka macam ni? Kau ada hal ke? Kalau kau ada hal, tak payah datang pun takpe. Aku boleh minta tolong orang lain,” ujar Naim. Dia segera menghampiri Tengku Elman yang baru sahaja mahu mengelap meja.
“Taklah. Kau sendiri tahu kan aku mana ada kerja nak buat, sebab tu aku datang kat sini.” Tengku Elman masih meneruskan kerjanya.
“Habis tu kenapa muka kau masam semacam? Gaduh dengan Mr. President?” soal Naim. Sengaja dia merujuk Tengku Azimudin dengan gelaran Mr Presiden.
“Entahlah, bro. Aku betul-betul tak faham apa masalah dia dengan aku sampaikan dia buat keputusan macam tu sekali.” Tengku Elman berhenti mengelap meja. Badannya ditegakkan sambil bercekak pinggang.
“Dia buat apa pulak kali ni?” soal Naim.
Dia kenal benar perangai Tengku Azimudin yang satu itu. Tengku Azimudin akan buat apa sahaja asalkan Tengku Elman tunduk pada arahannya. Nalurinya kuat mengatakan bahawa sikap memberontak Tengku Elman kadangkala mendorong Tengku Azimudin untuk berbuat demikian.
“Dia paksa aku kahwin.”
Naim hampir terjatuh daripada duduknya. “Biar betul?”
“Ni bukan masanya untuk aku bergurau, dear cousin.” Serius Tengku Elman menuturkan katanya.
But why?”
Bunyi loceng menandakan pelanggan masuk ke dalam Cinnamon Cafe mengalih perhatian mereka. Naim terus sahaja menuju ke arah mereka seraya menyambut kedatangan mereka. Namun sempat matanya memberi isyarat bahawa cerita mereka tidak habis di situ.
Tengku Elman melepaskan keluhan kecil. Dia kembali menyambung tugasnya mengelap meja.

HI, dear.”
Tengku Elman pantas menoleh. Kelibat Azlina menghentikan pergerakan Tengku Elman.
So, how’s bussiness?” soal Azlina seraya duduk di kerusi yang berada di kaunter bar. Tas tangan diletakkan di kerusi di sebelahnya. Pagi itu, Azlina kelihatan ayu mengenakan blaus oren dan seluar slek.
Tengku Elman turut duduk di sebelah Azlina. “Not bad.”
Good to hear that.” Azlina mengukir senyuman.
Eh, by the way. For you.” Azlina menghulurkan satu iklan kepada Tengku Elman.
Tengku Elman memandang iklan itu kosong. “Apa ni?”
“Ni ekspo kawan I. Dia nak adakan satu pameran gambar dengan PWTC nanti. Kalau gambar you menarik perhatian you boleh jadi jurugambar untuk company tu. You nak join?” soal Azlina.
“Maksud you, macam pertandingan?” soal Tengku Elman.
Azlina mengangguk laju.
Tengku Elman menghela nafas panjang. “I tak rasa I berminat untuk join ekspo ni.”
“Tapi kenapa? Ni kan minat you?” Azlina cuba memujuk. Dia tahu akan minat Tengku Elman yang satu itu.
“Malaslah. I dah lama tinggalkan semua ni. I just don’t wish to continue anymore.” Tengku Elman bangun daripada duduknya. “Semua ni sia-sia.”
Hey, what’s up?” Naim baru sahaja selesai mengambil pesanan daripada pelanggannya. Sebaik sahaja menyerahkan pesanan itu kepada pekerjanya, dia terus menyertai mereka berdua.
“Kenapa tu?” soal Naim tatkala Tengu Elman bertindak meninggalkan Azlina.
“Apa ni?” soal Naim lagi tanpa menunggu Azlina menjawab. Kertas promosi yang Azlina tunjukkan kepada Tengku Elman dilihatnya. “Ekspo gambar?”
Azlina mengangguk.
No wonder muka dia macam tu!” Naim melepaskan keluhan kecil.
“Kenapa?” Dahi Azlina berkerut. “Kenapa dengan iklan ni?”
Naim tersenyum nipis. “Elman takkan join ekspo. He really hates this thing. Benda nilah yang buatkan dia kantoi dengan atuk dia.”
Naim mengetap bibirnya. Dia sudah terlanjur bercakap. Sepatutnya itu adalah rahsia Tengku Elman dan dirinya. Peristiwa dua tahun lalu itu membuatkan Tengku Elman jadi begitu. Naim dan Tengku Elman tidak pernah menceritakan peristiwa itu kepada Azlina walaupun mereka sudah lama kenal. Azlina bukan pandai simpan rahsia.
“Apa yang berlaku?” soal Azlina, ingin tahu.
Nothing.” Naim cepat-cepat membalas. Azlina tak boleh tahu.
Azlina mengetap bibir. “I cuma nak tolong dia. Tak sangka hal akan jadi macam ni.”
“Alah, benda kecil aje, Az. He’s gonna be fine. Trust me.” Naim cuba menjernihkan keadaan. “Hurm, ekspo ni pasal apa?”
Well, ekspo ni lebih kepada pameran tentang alam. You hanya hantar gambar untuk pameran ni dan pameran ni anjuran Emerald Empire. Mereka nak cari jurugambar tetap. Jadi, melalui ekspo ni mereka akan pilih yang terbaik.”
“Maksudnya macam pertandingan?” Naim meminta kepastian.
Sort of.”
Naim mengetap bibir. Ada sesuatu yang bermain dalam mindanya.
By the way, I akan fly ke Tokyo. Nak kirim apa-apa?” tawar Azlina. Tugasnya sebagai pramugari memang membuatkan dia akan selalu terbang ke luar negara.
Naim sekadar menggeleng. Dia akui Azlina memang pandai mencari mata pencarian. Sudahlah gajinya di IZ Holdings mencecah ribuan ringgit, ditambah lagi dengan gajinya sebagai pramugari untuk syarikat penerbangan yang agak terkenal di Malaysia. Membuatkan Azlina boleh bermewah pada usia muda.

 Bersambung: 

Sunday, August 2, 2015

VERSI CINTA KITA - BAB 2



Mempersembahkan Bab 2 Versi Cinta Kita: 




KEDUA-DUA gadis itu mengambil keputusan untuk bersiar-siar di Taman Himpunan Bunga. Taman yang dilengkapi dengan pelbagai jenis bunga ros itu menambahkan lagi keseriannya. Mereka berjalan beriringan di laluan berbumbung yang disediakan khas untuk bersiar-siar. Laluan itu kelihatan indah dihiasi dengan tumbuh-tumbuhan yang tumbuh melingkari tiang-tiang tersebut.
Tini mengikut mereka dari belakang. Sekali-sekala dia bersuara untuk memperkenalkan bahagian rumah.
“Dah berapa lama awak kerja kat sini?” soal Aniqah. Padanya, gadis itu masih terlalu muda untuk bekerja sebagai seorang pembantu rumah.
Tini hanya mengukir senyuman. Dia pasti kedua-dua gadis di hadapannya itu tidak percaya dia bekerja di situ.
“Boleh tak kalau awak berhenti senyum?” pinta Aniqah. Dia tidak suka dengan senyuman Tini. Padanya, senyuman Tini mempunyai maksud tersirat.
“Lebih baik awak jawab soalan dia, Tini. Kalau tak, ada yang kena sembur nanti,” maklum Iryani. Senyuman menghiasi bibirnya sehingga menampakkan lesung pipit.
“Saya sebenarnya tolong mak saya aje. Kebetulan, sekarang cuti sem,” balas Tini. Tini menoleh ke arah Iryani. Ada sesuatu yang ingin dipastikan.
“Saya nak tanya sesuatu, boleh?” pinta Tini.
“Apa dia?” Aniqah mengerutkan dahinya.
“Betul ke Cik Iry buta?” soal Tini tidak beralas.
Riak muka Iryani bertukar. Aniqah terdiam mendengar soalan Tini.
Melihatkan perubahan riak muka Iryani, Tini terus memohon maaf atas keterlanjurannya. “Maaf, saya patut diam aje tadi. Inilah akibatnya bila saya mula bercakap.”
Tini mengetap bibirnya. Selama ini pun, dia lebih banyak berdiam diri. Sikapnya yang terlalu ingin tahu dan jujur membuatkan dirinya sering dipinggirkan rakan-rakannya. Pernah suatu ketika, kerana ingin mendapatkan kawan di universitinya, dia membongkarkan rahsia tempat tinggalnya hinggakan rakan-rakannya mula merendah-rendahkan dirinya kerana lahir sebagai anak seorang pembantu rumah. Lantaran itu, dia mula berubah sikap. Tini khuatir jika dia bersifat terbuka lagi, dia bakal terluka lagi.
“Eh, tak apalah. Memang saya buta pun. Awak tak perlu rasa bersalah pun. By the way, nama saya Iryani. Dan ini, Aniqah. Selamat berkenalan.” Iryani menghulurkan tangannya merentasi Tini dan Aniqah.
Aniqah tersenyum. Tangan Iryani dibawa ke arah Tini lalu dicantumkan.
Tini teragak-agak mahu menyambutnya. Anggukan daripada Aniqah membuatkan Tini menyambut huluran tersebut.
“Tini, umur awak berapa?” soal Aniqah, ingin tahu. “Awak belajar dekat mana?”
“Kenapa Cik Aniqah nak tahu ya?” Tini menyoal kembali.
“Tak payah panggil saya Cik, Tini. Panggil saya Aniqah aje.” Aniqah segan bila ada gelaran Cik di hadapan namanya, walhal dia bukanlah kaya mana pun untuk ada apa-apa gelaran.
“Tak boleh. Sebagai seorang pekerja dekat vila ni, memang kami diwajibkan gunakan gelaran yang ada di hadapan nama.”
Iryani dan Aniqah mengangguk laju.
 “Jadi, umur kamu berapa Tini? Belajar dekat mana?”
Tini tersenyum manis. “Umur saya 22 tahun. Saya belajar lagi. Dekat TASB under biasiswa. Freshie lagi. Baru dua semester.”
“Ooo...” Mulut Iryani dan Aniqah membentuk huruf ‘o’.
“Eh, awak kata awak belajar di mana tadi?” soal Iryani.
“TASB.”
“Tengku Azimudin Schools of Bussiness?” Iryani mahukan kepastian.
Tini pantas mengangguk. Namun, anggukannya terhenti. Dia terlupa Iryani tidak dapat melihat anggukannya. “Ya. Kolej milik Tengku Azimudin. Kenapa?”
“Kalau tak silap saya, saya pun akan ke kolej tu,” suara Iryani. Semasa makan malam semalam, Tengku Azimudin ada sebutkan tentang perkara tersebut.
Tini senyum manis. “Haah. Saya ada dengar dekat meja makan semalam. Kita memang satu kolej tapi Cik Iryani istimewa. Mungkin tak akan lama pun dekat TASB sebab kalau tak silap saya, abah kata Tengku Azimudin akan pendekkan kos yang tiga tahun jadi setahun setengah hanya untuk Cik Iryani. Tengku Azimudin mahu Cik Iryani kuasai semua tentang perniagaan dengan segera supaya Cik Iryani cepat-cepat dapat warisi IZ Holdings.”
Muka Iryani berubah pucat. Macam berat betul bebanan yang akan diterimanya.
“Sebab tu, Tengku Azimudin sediakan private tutor untuk Cik Iryani. Senang. Belajar dekat rumah aje. Lagipun, selamat. Tak adalah kena bergaul dengan anak-anak orang kaya dan kurang adab di TASB. Lebih-lebih lagi, dengan keadaan Cik Iryani yang berbeza dengan mereka. Mahu jadi bahan gurauan nanti,” sambung Tini. Dia sudah masak dengan pelajar-pelajar di TASB itu yang sangat memandang kelas antara mereka. Sekolah elit itu dibahagikan kepada tiga jenis kelas. Kelas pertama, adalah golongan anak-anak bangsawan dan berpangkat sementara kelas kedua, merupakan anak-anak dari golongan berada, yang mana ibu bapanya merupakan ahli perniagaan dan orang yang berpengaruh. Kelas ketiga pula merupakan golongan miskin yang masuk ke kolej elit itu menggunakan nama biasiswa seperti Tini.
Iryani melepaskan keluhan kasar. Mampu ke dia harungi semua itu?
“Cik Iryani, jangan risau. Cik Iryani genius. Mesti boleh punya.” Tini cuba memberi sokongan. Dia pernah mencuri dengar perbualan antara Pak Cik Osman dan Tengku Azimudin. Dimana di dalam perbualan itu, Tengku Azimudin sangat yakin Iryani boleh melakukannya memandangkan Iryani seorang yang bijak.
“Oh ya, Tini. Tengku memang tinggal seorang aje ke?” soal Aniqah. Aniqah cuba mengalih topik perbualan. Dia sedar akan perubahan reaksi di wajah Iryani. Aniqah tidak mahu Iryani tertekan kerana terlalu memikirkan soal itu.
Tambahan pula, dia teringin untuk tahu. Mana tidaknya, selepas jamuan malam tadi, tiada langsung kelibat orang lain di vila itu. Lebih-lebih lagi setelah sarapan sebentar tadi. Hanya Mak Kiah, Pak Cik Osman, Tengku Azimudin, Tini dan mereka berdua sahaja yang ada. Kelibat Tengku Izudin, Puan Sri Halimah dan Tengku Aryan langsung tidak kelihatan.
“Taklah. Tengku tinggal dengan cucu Tengku, Tengku Elman namanya. Tengku Elman sepatutnya ada malam semalam tapi entah kenapa dia tak ada pula,” ujar Tini. Mereka meneruskan perjalanan ke gazebo yang ada di taman itu.
“Habis tu, yang lain tinggal dekat mana?” soal Iryani, ingin tahu.
“Mereka tinggal di luar. Kadangkala mereka akan ke sini untuk jenguk Tengku Azimudin. Seminggu sekali.”
“Oh, termasuk Tengku Aryan?” soal Aniqah, ingin tahu.
“Aik, Aniq. Awak dah jatuh minat dekat anak Tengku tu ke?” usik Iryani.
“Eh, taklah. Hanya tanya, takkan itu pun tak boleh.” Aniqah menahan malu. Niatnya sekadar ingin bertanya, tak sangka pula Iryani dan Tini salah faham.
“Tak salah pun. Lagipun, memang ramai yang minat Tengku Aryan tu. Tapi biasalah, bila dah namanya anak orang kaya, mestilah memilih sikit. Tak gitu?” Tini berpendapat.
Aniqah dan Iryani mengangguk. Mereka mengakui kata-kata Tini.
“Dahlah. Jom kita masuk. Dah lewat ni. Saya kena bantu mak saya di dapur pulak,” ajak Tini. Matahari yang hampir berada di puncak itu membuatkan dia tersedar akan waktu ketika itu.

MEREKA sempat bergurauan dalam perjalanan kembali ke ruang tamu. Namun, tawa mereka terus mati saat Iryani berlanggar dengan seseorang. Iryani hilang keseimbangan lalu jatuh terduduk. Tini pula terdiam bila melihat orang yang dilanggar Iryani.
“Astaghfirullah-al-azim.” Iryani beristighfar.
Belakang badannya yang jatuh mencium lantai digosok. Bisa sakitnya terasa mencucuk tulang. Sudah. Aku langgar siapa pula ni? getus hati kecil Iryani.
“Woi, buta ke?” herdik lelaki yang melanggarnya. Lelaki itu turut jatuh terduduk seperti Iryani.
Iryani tersentak apabila disergah seperti itu. Mukanya bertukar pucat.
“Woi, cakap elok-elok sikit boleh tak? Tak payahlah nak tengking-tengking.” Aniqah yang berada di tepi mula berang. Dia segera membangunkan Iryani. Tangan Iryani laju mengibas-ngibas tanah yang melekat di seluarnya.
“Eh, kau orang ni siapa? Dahlah masuk rumah orang. Lepas tu, ada hati nak tengking aku,” herdik Tengku Elman. Wajah dua insan di hadapannya itu tidak pernah dilihatnya sebelum ni.
“Tini, siapa mereka ni?” Pandangannya berkalih ke arah Tini.
“Mereka...” Tergagap-gagap Tini ingin bersuara.
“Tengku Elman.”
Panggilan seseorang dari arah belakang Tengku Elman membuatkan Tengku Elman melepaskan keluhan kecil.
“Abah.” Tini menjerit kecil setelah matanya menangkap kelibat Pak Cik Osman. Dia berlari-lari anak mendapatkan ayahnya lalu bersembunyi di belakang lelaki tua itu.
“Mereka ni akan tinggal di sini bersama kita, Tengku,” tutur Pak Cik Osman, lembut. Wajah cucu tuannya itu diperhatikan silih berganti dengan anak perempuannya, Hartini.
“Apa?” Tengku Elman benar-benar terperanjat mendengar perkhabaran itu. “Siapa yang benarkan?”
“Kalau Tengku nak tahu cerita sebenar, lebih baik Tengku berjumpa sendiri dengan Tengku Azimudin.” Pak Cik Osman menyuarakan pendapatnya. Hanya Tengku Azimudin yang tahu sebab-musababnya Iryani tinggal di vila itu.
Tengku Elman terdiam mendengar Pak Cik Osman menyebut nama datuknya. Mahu tak mahu, dia harus berjumpa dengan Tengku Azimudin untuk mendapatkan penjelasan. Dia benar-benar terkilan diperlakukan sebegitu sedangkan dia juga salah seorang penghuni di vila itu. Kalau dia tahu, dia akan tinggal bersama dua orang asing itu, pastinya dia takkan setuju untuk pulang ke Vila Indah. Tanpa berlengah, Tengku Elman terus mengorak langkah ke bilik bacaan Tengku Azimudin. Dia tahu pasti datuknya itu ada di situ.

TENGKU AZIMUDIN tersenyum melihat adegan itu dari tingkap biliknya. Dia gembira melihat Tengku Elman sudah bertemu dengan Iryani. Biarpun pertemuan itu bermula dengan perlanggaran, dia benar-benar berharap agar kedua-duanya dapat berbaik-baik.
Ketukan dari luar pintu bilik bacaannya membuatkan Tengku Azimudin kembali ke kerusinya.
“Masuk,” ujar Tengku Azimudin sebaik sahaja dia duduk di kerusi di meja bacaan itu.
“Apa maksud Pak Cik Osman mereka akan tinggal di sini?” Meluru Tengku Elman menyoal sebaik sahaja tombol pintu dipulasnya.
“Waalaikumussalam.” Tidak semena-mena Tengku Azimudin menjawab salam.
Tengku Elman mengetap bibir. Malu atas keterlanjurannya sehingga lupa memberi salam.
“Ada apa Elman datang jumpa atuk?” Tengku Azimudin berpura-pura tidak tahu. Walhal, dia sudah jelas dengan tujuan cucunya itu.
“Atas sebab apa dia akan tinggal dekat rumah ni? Elman ingat Elman aje yang duduk kat rumah ni.”
“Cuba duduk dulu,” pelawa Tengku Azimudin. Serabut pula fikirannya melihat Tengku Elman berdiri di hadapannya.
Tengku Elman mengambil tempat duduk di hadapan Tengku Azimudin. Dia menarik nafas sebelum meneruskan soalannya. “Siapa mereka?”
“Cucu,” jawab Tengku Azimudin, sepatah.
Mata Tengku Elman terus terbeliak. “Cucu? Takkanlah?”
Yup. She is.” Anggukan daripada Tengku Azimudin membuatkan Tengku Elman tersandar di kerusi.
So, how is she?” Tenang Tengku Azimudin menyoal. Riak muka Tengku Elman sudah dapat dijangka.
Are you crazy? Perempuan kampung yang jalan macam tak ada mata tu, my fiancee?” Tengku Elman bangun daripada duduknya. Dia berjalan ke hulu dan ke hilir. “No way.”
Yes way. Cuba Elman kenal dulu dia macam mana. Dia taklah seperti yang Elman fikirkan. Lagipun, atuk suka dia. Dia tu baik orangnya. Sopan. Manis.” Tengku Azimudin memberi pandangan sekali gus memuji Iryani.
Tengku Elman mencebik mendengar pujian Tengku Azimudin yang meninggi itu. “Kalau atuk suka dia, kenapa atuk tak kahwin aje dengan dia?” Suara Tengku Elman mulai meninggi.
“Kenapa pulak atuk yang kena kahwin dengan dia? Yang atuk nak, kamu kahwin dengan dia,” sambung Tengku Azimudin.
“Argh... ni semua kerja gila. Elman tak pernah setuju dan takkan setuju.” Tengku Elman memberikan kata putus. Sejurus itu, pintu bilik bacaan itu terus berdentum.
Tengku Azimudin mengukir senyuman penuh makna. Dia kenal perangai cucunya itu. Setuju ataupun tidak, rancangannya pasti berjalan.

TENGKU ELMAN menghempas pintu bilik dengan kasar. Setelah itu, terus dia menolak semua buku yang berada di atas meja tulisnya. Tidak cukup dengan itu, habis bantal dan selimut di atas katil miliknya dicampak ke lantai. Akhirnya, dia terduduk di hujung katil sambil meraup mukanya. Kata-kata datuknya sebentar tadi memang tidak masuk akal.
Ada ke patut aku ditunangkan dengan seorang perempuan kampung yang tak ada mata bila berjalan tu. Gila ke apa? gerutu Tengku Elman.
Tengku Elman mencapai tuala di birai katil. Dia harus meredakan kemarahan dalam hatinya. Tambahan pula, semalaman berada di luar membuatkan dia kurang selesa dengan keadaan dirinya. Dia berharap agar kemarahannya reda selepas berendam lama nanti.
Tengku Elman terus menuju ke bilik air.

Niat mereka untuk membantu Mak Kiah dan Tini terbantut saat Aniqah mengaduh sakit perut. Tanpa berlengah, terus saja Aniqah ke bilik air meninggalkan Iryani di dapur. Iryani jadi tidak keruan. Dia seperti kehilangan tempat bergantung tanpa Aniqah di sisinya lantas dia turut meminta diri untuk pulang ke bilik.
Iryani memberanikan dirinya untuk pulang ke bilik. Tangannya segera berpaut pada dinding. Ketiadaan tongkatnya membuatkan dia lebih berhati-hati. Tanpa tongkatnya, dia tidak dapat mengagak apa yang berada di hadapannya. Iryani menapak tangga menuju ke biliknya. Sesekali kakinya tergeliat akibat tersalah langkah. Mujur saja dia berpaut kuat pada tiang tangga. Jika tidak, mahu tergolek dirinya jatuh ke bawah.
Iryani menarik nafas lega saat melangkah anak tangga terakhir. Akhirnya, berjaya juga dia kembali ke biliknya tanpa bergantung kepada orang lain. Senyuman terukir di bibirnya. Iryani terus sahaja masuk ke dalam biliknya. Pintu bilik yang terbuka itu langsung tidak menimbulkan rasa curiga. Isy, Aniq ni. Kut ya pun sakit perut, tutuplah dulu pintu bilik, omelnya sendirian.
Belum sempat kakinya melangkah jauh, Iryani terjatuh akibat tersadung sesuatu. Iryani mengaduh kesakitan. Dia teraba-raba mencari punca dirinya terjatuh. Sebuah benda bersegi empat lembut berada di tangannya.
“Bantal?” Berkerut dahinya seketika.
“Woi, kau buat apa kat sini?”
Sergahan daripada seseorang membuatkan jantung Iryani terasa bagaikan hendak gugur. Dia terkaku di situ. Iryani terus menjerit sekuat hatinya.


p/s: Hana dah upload bab 2, so far macam mana? okey tak? any komen? hihi...nantikan kemunculannya dalam versi cetak september ini ya...^^,