Followers

Thursday, September 9, 2010

+selamat hari raya +

selamat hari raya dan maaf zahir batin...raya jgn main mercun ea...thanx sbb sudi singgah di blog yang ceriternyer tak seberapa ni...n Hana mohon ampun seandainya ada yang melukakan hati kalian dan selalu jarang update...sesungguhnya saya cuma manusia biasa yang tak pernah lepas dari sebarang khilaf..justeru itu, Hana susun sepuluh jari memohon ampun dan maaf...

Saturday, September 4, 2010

POSTER NOVEL2 KU

Malam tadi Hana tak boleh tidur..lepas je siapkan sambungan untuk Love Is..then, Hana pun tetiba terfikir nak edit gambar untuk novel2 Hana...saja2 nak mengisi masa yg tak boleh tidur nie...Moon jangan marah ya....Hana tetap tunggu cover novel dari Moon...he~













Saturday, August 28, 2010

RENUNGKANLAH - PERIHAL MURTAD

Pernah dengar cerita Aisyah Bukhari yang murtad tak lama dulu? Suratkhabar banyak menutup kes ini kononnya untuk menjaga perkauman, tak nak terjadi kacau bilau. Kes Aisyah yang murtad dan banyak kes murtad lain ditutup sedemikian rupa atas alasan bercinta, ikutboyfriend.

Cerita yang akan saya bawa ini agak panjang tetapi sekiranya kamu seorang Islam yang peka dan sayangkan agama kita Islam, buatlah sesuatu, paling kurang fowardkan email ni kepada saudara kita yang tak tahu menahu.. Ataupun selemah-lemahnya, berdoa agar kita semua serta saudara-saudara kita terselamat daripada fitnah akhir zaman yang paling besar ini.

Ini bukan cerita rekaan saya tetapi hanya petikan dari ceramah yang saya dengar dari mulut peguambela kes ini Zulkifli Nordin di Madrasah Hidayah. Murtad dikalangan orang Melayu kini sudah menjadi ancaman kepada kita. Indeks pencemaran akidah mengikut jabatan statistik dan perangkaan Tahun 1989 aje, 4776 orang Melayu mohon tukar nama dari Melayu kepada bukan Melayu atas alasan keluar dari Islam.


Tahun 1997, bila Saari Bustamah mengambil alih jawatan mufti dari Datuk Hashim Yahya, perkara pertama yang disentuh adalah murtad. Menurutnya sehingga Julai 1997, 3,000 orang murtad di KL sahaja. Tahun 1998 saja, 516 orang sudah murtad. Aisyah bukan kes pertama murtad, sebelum ini dah beratus kes timbul tetapi ditutup oleh pihak tertentu.

Setakat kes Aisyah, dah 40 fail murtad dikendalikan oleh saudara kita Zulkifli Nordin. Mengapa kes Aisyah ini kita rasa ralat sangat? Kes ini satu simbol yang tunjukkan pada kita orang Melayu. Sistem pertahanan akidah kita amat rapuh. Akidah kita diserang ditubi dari segala sudut. Yang kita tak nampak dengan menggunakan system perundangan dan kehakiman kita sendiri.

Kes ini boleh dilihat dari 2 sudut.

1.Bagaimana orang macam Aisyah boleh murtad
2. Bagaimana orang kafir laknatullah boleh menggunakan sistem hakiman kita untuk merampas anak orang Islam untuk dimurtadkan?

Apa yang berlaku kepada Haji Bukhari setelah 25 tahun didik anak dengan pengisian Islam yang hebat. Sedang dia mengimamkan sembahyang terawih di masjid tahun 1997 anak dia sedang dimurtadkan dirumah.

Aisyah adalah gadis Melayu biasa yang didedahkan dengan ilmu yang sepatutnya. Dalam keadaan macam tu, dia takkan murtad. Dihantar ke sekolah agama, dia belajar hingga tingkatan 6 atas dan boleh melayakkan diri jadi ustazah kalau dia hendak, dan layak melanjutkan ke peringkat Universiti Al Azhar kalau dia hendak . Dia dibesarkan dalam suasana yang bapanya imam. Datuknya juga imam yang dah berpuluh tahun imam Haji Tahir. Dia juga hafal surah Yasin. Dalam ertikata, tahu ayat apa, surah ke berapa yang dibacanya, ayat apa yang jadi azimat, semua dia tahu. Itu hebatnya Aisyah. Surah Sajadah pun dia hafal ... Masuk ITM dia terlibat dalam gerakan Islam. Dia didedahkan dengan gerakan Islam, dia tahu kelemahan-kelemahan Bible.. Dari segi keterampilan, dia budak perempuan Melayu seperti biasa, pakai tudung dengan baju kurung bunga-bunga. Takde apa yang pelik pada dia, duduk di lembah keramat AU5C. Kakak dia pun macam itu juga keterampilannya. Tiap-tiap hari telefon bapanya lapor isu terkini. 2 tahun di KL begitu. Hari terakhir dia telefon 19 Nov 1997,

'Assalamualaikum ayah! Ni Intan (nama manja) cakap. Intan nak bagitahu, Intan dah kristian.'


Bayangkan hati seorang bapa. Kita sendiri heran macamana dia boleh murtad. Aisyah adalah simbol anak Melayu yang telah dididik dengan begitu rupa boleh murtad. Apa yang Haji Bukhari boleh buat? Airmata sahaja modal dia. Masuk TV menangis, keluar radio menangis, pergi forum menangis apa yang dia boleh buat? Semua dokumen mahkamah akan jadi bahan arkib termasuk permohonan kafir laknatullah itu minta Aisyah dibebaskan untuk dimurtadkan ..


Butir asal permohonan.. ....


Permohonan ini dibuat oleh Lennet Teoh Hui Leong seorang peguam Cina
Kristian. (Read Herbes Corpes bawah bab 36 kanun acara jenayah). Tujuan untuk membebaskan seorang yang didakwa ditahan secara salah. Sebarang permohonan seperti ini perlu bagi sebab mengapa didakwa tahan secara salah. Permohonan dibuat bawah bab 36 atas alasan Article 11 Perlembagaan Persekutuan. Iaitu hak kebebasan beragama. Tiada langsung soal kahwin timbul. Permohonan tu menyatakan, perenggan 6, bertarikh 28
November 1997 di Makamah Tinggi Malaya Kuala Lumpur bahagian jenayah.


Sebab yang dia beri, 'Saya Lennet Teoh Hui Leong telah dilantik oleh Nur Aisyah untuk memberi nasihat kepadanya berkenaan dengan pertukaran agamanya kepada Kristian dan atas arahannya saya telah menyediakan surat sumpah untuk Nur Aisyah menolak dan meninggalkan agama Islam.'

Perenggan 23: 'Saya Lennet Teoh percaya bahawa Nur Aisyah sedang dikurung secara salah oleh keluarganya. Saya percaya tindakan ibubapa, abangnya dan bapa saudaranya telah melanggar hak kebebasan Nur Aisyah menganut agama pilihannya iaitu Kristian Khatolik'.

Kita tak boleh buat apa-apa sebab article 11 Perlembagaan Persekutuan menyatakan mana-mana warganegara Malaysia yang telah cukup umur (18tahun) berhak mutlak menukar gamanya. Itulah perlembagaan kita yang memerdekakan orang Melayu kita tahun 1957. Perlembagaan itulah juga yang menjerut kita sendiri. Adakah anak cucu kita akan selamat dengan perlembagaan itu? Bila berlaku pertembungan antara hukum syara' dengan undang-undang sivil, undang-undang syara' akan terbatal. Maksud agama rasmi kita Islam adalah acara-acara rasmi hendaklah dibuat mengikut cara Islam. Contohnya perlantikan sultan, rasmi parlimen dll. Tak lebih dari itu. Bab kehidupan, politik, ekonomi.... semua tak termasuk.

Article 4 pula menyatakan: 'Mana-mana undang-undang yang bertentangan yang bercanggah dengan perlembagaan ini adalah batal dan tidak sah. Ini termasuklah hukum syara'.


Contoh kes Hartina Haji Kamarudin.

Pada masa ceramah ini dibuat, Haji Kamarudin ada dalam lokap, didakwa mencederakan seorang Hindu kafir laknatullah kerana memurtadkan anaknya.. Anak yang dibela selama 18 tahun dengan begitu susah payah datang ke Rumah dalam keadaan Hindu.

Haji Kamarudian seorang penjual sate di Perak. Beliau lepaskan anaknya selepas 18 tahun ke KL untuk cari kerja. Tak terlintas langsung di kepalanya anaknya akan murtad. Tak sampai 9 bulan, Hartina balik ke restoran bapanya dalam keadaan Hindu dengan nandek kat dahi . Bukan itu saja. Anak yang dimanjakan begitu rupa balik mencabar bapanya, bawa boyfriend dan kawan-kawan boyfriendnya sambil berpeluk-p eluk dalam keadaan dia pun dah Hindu dengan nandek. Haji Kamarudin takek si kafir tu kat tengkuk, menggelupur dia depan kedai tu.


Haji Kamarudin juga dipelupur oleh kawan-kawan si Hindu tu sampai nak pengsan. Adik lelaki Hartina umur 16 tahun turut kena belasah kerana nak menyelamatkan akidah kakaknya depan kedai tempat bapanya meniaga.

Apa Hartina buat masa tu? Hartina papah kekasihnya dan biarkan bapanya menggelupur sendirian. Tak cukup dengan itu, dia pergi ke balai polis buat report bapak dia pukul boyfriend dia. 14 hari Haji Kamarudin dengan adik lelaki Hartina merengkok dalam lokap sebab report anak kesayangannya yang mempertahankan kekasih Hindunya. Tak cukup dengan itu disaman pula bapanya 3 juta. Remuk hati seorang bapa yang diheret ke penjara kerana anak sendiri. Tak cukup lagi, dia telah menghina bapanya dengan menukar nama Hartina Haji Kamarudin kepada Nivasni Rajeswari. Nama Hindu.

Semasa masih terlantar kat hospital (akibat dipukul binatang Hindu laknatullah ), Haji Kamarudin ditangkap polis semula sebab Hindu laknatullah ditembak oleh seorang yang tak dikenali. Jadi, Haji Kamarudin, anaknya dan anak saudaranya kena kurung masuk lokap kerana menjadi suspek utama kes tembakan tersebut. Anak yang ditatang begitu rupa akhirnya menyebabkan dia merana dalam keadaan hina di dalam negara yang negara Islam!! Haji Kamarudin juga dikenakan berbagai tuduhan. Setakat itu saja, 4 tuduhan.

Yusof Qardawi dalam kitabnya menyatakan hendaklah mempertahan akidah hatta dengan nyawa sekalipun.. Itu yang Haji Kamarudin buat dalam mempertahankan hukum Allah, dilokap sedemikian rupa.

Lagi satu kes lain saudara baru kita, nama Yusof bin Abdullah , nama asal Hindunya Santana. Ada seorang isteri, namanya apa entah.Ada anak lelaki, nama Sunjay kalau tak silap. Usia 2 tahun masa tu. Ajak isterinya masuk Islam. Abangnya telah lebih 20 tahun masuk Islam. Isterinya kata ?eh!? Yusof bawa anaknya sekali masuk Islam dengan nama Mohamad Syazani bin Yusof. Dia hidup 2 beranak tu selama 2 tahun. Lepas 2 tahun si minaci datang semula dan bawak lari anak ini ke KL dengan boyfriend barunya.Yusof tak tahu apa nak buat, dia minta mahkamah syariah Alor Setar keluarkan perintah penjagaan hak ke atas anaknya.

Mahkamah pun bagi. Dia pun datang ke KL dan ambil balik budak tu. Si emak ni pergi mahkamah tinggi KL mintak hak jaga anak. Mahkamah tinggi bagi pada si minachi ni. Heran sungguh. Bila si minachi ni tak dapat nak ambil balik budak tu, dia pergi report polis. Tahu polis buat apa? Cari Yusof dan tangkap! (padahal Yusof dapat hak penjagaan daripada mahkamah syariah Alor Setar).. Yusof masuk lokap 8 hari.

Lepas tu polis ambil balik budak tu kasi pada emaknya. Hari ini, budak tu kembali jadi Hindu. Tak cukup dengan itu, kurang ajarnya si minachi ni, dia minta pulak mahkamah tinggi batalkan perintah jagaan anak yang dikeluarkan oleh makamah Syariah Alor Setar yang diberi pada Yusof.

Dalam kes Suzie Teoh, seorang budak perempuan dari Kelantan umur 16 Tahun telah peluk Islam atas kerelaan sendiri. Bapa dia tak suka, lepas tu saman anak sendiri dan saman Majlis Agama Islam Negeri Kelantan, heret anak dia ke mahkamah persekutuan. Dia mohon pada makamah, agar istiharkan anak dia masuk Islam tak sah.

Masa tu, Tun Salleh Abas yang jadi hakim. Beliau seorang yang alim dan warak. Bila dihadapkan dengan kes Suzie Teoh, menangis Tun Salleh Abas. Terpaksa buat perisytiharan. 'Dibawah Perlembagaan Persekutuan, hak seorang anak tertakluk dibawah jagaan ibubapanya selagi belum cukup 18 tahun. Kalau nak tukar agama, kena minta kebenaran ibu bapanya. Semasa Suzie Teoh masuk Islam, berumur 16 tahun. dia tak sah peluk Islam.' Atas kearifan dan iman Tun Salleh Abas, dia simpan fail tu dalam lacinya selama 2 tahun. 2 tahun kemudian, lepas hari jadi Suzie Teoh yang ke 18 tahun, dia buka balik kes itu dan bagi peluang Suzie isytiharkan agamanya sendiri. Penuh mahkamah nak tahu kes tu; wartawan tempatan, wartawan asing semua nak dengar keputusan. Terketar-ketar budak tu. Baru umur 18 tahun. Sambil menangis, budak tu kata ' Saya yang arif, kekal dalam agama saya, saya masih nak nama Nur Aini.' Maka Tun Salleh Abas pun dengan bangga mengisytiharkan Islamnya sah dengan namanya Nur Aini. Selamat akidah seorang budak. Sebab itu jugalah Tun Salleh Abas kena buang atas 5 tuduhan... Tuduhan kedua atas sebab melengahkan kes seorang budak tanpa sebab selama 2 tahun. Itulah harga yang Tun Salleh Abas terpaksa bayar.


Kes terakhir sekali yang paling teruk, kes saudara Ibrahim, isterinya Siti Solehah dan anak perempuannya usia 5 bulan mati dipancung kerana tidak mahu kembali kepada agama asalnya, Hindu. Pada malam hari Valentine 14 Februari, pada waktu anak Melayu bertukar tukar bunga di Dataran Merdeka. 3 Saudara kita mati dipancung dalam sebuah kontena demi mempertahankan agama.

Peristiwa 13 Mei tercetus apabila seorang budak Melayu dibunuh kerana dia Melayu bukan kerana dia Islam. Dalam sejarah Melayu, tiada lagi orang Melayu dibunuh kerana Islam. Semuanya sebab Melayu. Inilah pertama kali.

Jika kita sorot semula sejarah Islam Yasir, bapa kepada Amar diseret di hadapan.. Amar diugut supaya tukar agama. Kalau tidak, bapanya Yasir akan dibunuh. Amar kata,'Allah hu Ahad'.. Terus Yasir kena pancung di padang pasir. Kemudiannya, Sumaiyah ibunya juga disula dari bawah tembus ke jantung. Mampu berkata 'Allah hu Ahad'. Berlari Amar menemui Rasullullah SAW. Dan akhirnya, mengikut sejarah, Amar menjadi seorang mujahid berperang bersama Rasullullah SAW. Itu zaman puak Quraisy kafir laknatullah berkuasa. Rasullullah SAW tiada kuasa lagi pada masa itu.Rasullulah tak boleh buat apa.

Dalam kes kita, bukan sahaja Ibrahim dipancung kepalanya sehingga putus, tak cukup lagi, tangannya juga turut dipotong. Sehinggakan Majlis Agama Islam Selangor terpaksa minta masjid mandikan jenazah
saudara-saudara kita yang mati syahid itu. Apalah dosa anak kecil yang berusia 5 bulan itu? Ibrahim dan Siti Solehah bukan calang-calang orang. Ibrahim seorang saintis Pakar Geologi manakala isterinya Siti Solehah, seorang Pakar Botani. Tanda-tanda syahid jelas pada ketiga mayat tersebut. Walaupun 5 hari dalam peti sejuk darah masih memancut keluar pada ketiga-tiga mayat. Bayi yang berusia 5 bulan masih mengalirkan darah hangat seperti baru mati. Peluhterpercik pada dahi mereka. Mereka dikebumikan di kubur Bukit Kiara.
Kalau saudara semua tak mengalirkan air mata melihat kubur mereka
bertiga terutama bayi yang berusia 5 bulan itu, mesti ada yang tak kena dengan hati kita Hebat mana kita sehingga tak boleh mempertahankan saudara kita sendiri Sedangkan Ibrahim telah melaporkan pada pihak polis dan Majlis agama yang dia diancam untuk dibunuh supaya kembali ke agama asalnya.

Dalam satu hadis yang berbentuk futuristik (masa depan), Rasulullah SAW berpesan 'Bersegeralah kamu melakukan amalan soleh kerana akan datang kepad a umatku di suatu masa, satu fitnah yang begitu besar yang datangnya seperti satu kepingan hitam di malam gelap gelita tak nampak'. Sahabat bertanya 'Apakah fitnah besar
itu ya Rasullullah? ' 'Fitnah itu adalah kamu akan lihat umatku di hari itu, di waktu itu,pada masa itu, pagi hari Islam, petang kafir. Petang Islam, pagi kafir balik.' Sahabat bertanya lagi. 'Mengapa begitu ya Rasullullah? ' Rasullullah SAW menjawab, ?Sebab dia jual agamanya dengan nilai dunia'.


Imam Ghazali pernah berkata dalam perkara ini, 'Akan datang fitnah murtad ini dalam keadaan seperti semut hitam di atas batu hitam di malam gelap.' Mana nampak?
Kecuali kalau jiwa kita tengok satu perkara dengan cahaya keimanan.

Bagaimana gerakan murtad ini berjalan di Malaysia sehingga kita tak
nampak langsung. Gerakan Hindu kita tok sah sebutlah Belum habis cakap, dah ada yang tunggu dengan parang kat luar. Gerakan Yahudi lagilah teruknya. Henry Ford (orang kaya yang buat kereta Ford tu) pernah menulis berkaitan Yahudi tahun 40an atau 30an dulu dalam bukunya 'International Jew' (tak Silap saya).

Unsur Yahudi begitu tebal dalam masyarakat kita tapi kita tak nampak. Paling nyata, rokok yang orang kita hisap tu. Setiap satu batang itu ada saham kepada puak Yahudi. Tak de kilang rokok yang bukan Yahudi punya. Sapa yang hendak berenti merokok, ambil ni sebagai iktibar.
Yahudi punya kerja, baru letak bola sebijik, 70 ribu Melayu tak sembahyang kat stadium Shah Alam. Belum kira yang kat rumah lagi.

Bab Kristian, lebih terancang, lebih terperinci lagi. Semenjak kalah dalam perang salib terakhir, iaitu dalam pemerintahan King entah apa nama ke 6 yang terakhir. Sebelum dia mati, dia telah berwasiat dan wasiatnya ada ditulis dengan emas di London . Dia berkata: 'Kepada semua pemimpim-pemimpin Kristian, kita hari ini telah melakukan kesilapan besar, kita berperang dengan tentera Islam dengan pedang, bukan berperang dengan akidah yang ada pada mereka. Sebab tu Islam menang walaupun 30 ribu tentera mereka dengan 300 ribu tentera kita, mereka
tetap menang sebab mereka (orang Islam) berperang kerana nak mati. Kita perang untuk hidup. Oleh itu, hendaklah kita tukar strategi. Melancarkan peperangan ideologi, fahaman dan budaya keatas orang Islam.'

Wasiatnya berjaya dilaksanakan setelah King tu mati, 1492, kerajaan Islam Andalusia yang paling agung pada masa itu tumbang di tangan Kristian. 1511 kerajaan Islam Melaka tumbang, tak lama lepas tu, tumbang kerajaan Islam Pattani . Tak lama selepas tu, tumbang kerajaan Islam Kedah . Tak lama lepas tu,tumbang kerajaan Islam Mindanao ..Lepas tu kerajaan Islam Acheh ... semuanya satu demi satu..

Macamana benda ni boleh terjadi?

Sebab gerakan Kristian berdasarkan kepada 3G. GOSPEL,GOAL, GLORY . Pertama kitab dia, kedua kekayaan kita, ketiga menang terhadap Islam. Kalau kita tengok sejarah, Alfonso De Albuqueque bukan datang ke Tanah Melayu bawa tukang masak sebab nak rempah kari kita. Dia bukan makan kari, di a datang bawa mubaligh Kristian Francis Xavier (kalau saya tak silap eja), sebab nak sebarkan ajaran Kristian.

Bagaimana cara dia sebarkan Kristian nih?

Orang kita panggil, gerakan halus.Dia panggil semua mubaligh Kristian yang nak datang ke Asia ni. Dia guna kaedah 'garam dan ragi'. Garam sebagai perasa, ragi untuk penapaian. Contohnya ubi kayu. Waktu siang asalnya ubi kayu kita letak ragi, esoknya masih lagi bentuk ubi kayu tapi sebenarnya tapai. maksudnya, dia kekalkan orang Melayu dengan identiti Islam. Hakikatnya
kehidupan kita bukan cara Islam lagi . Cara inilah yang Rasulullah SAW kata macam kepingan hitam di malam gelita. Inilah yang Imam Ghazali kata macam semut hitam atas batu hitam di malam gelita tu.

Pertama, melalui sistem pendidikan. Di Malaysia, macam-macam sekolah dengan nama mubaligh Kristian. Convent itu, Saint ini. Menurut satu petikan seorang mubaligh Kristian pada masa itu yang ditulis semula oleh George Peters dalam sebuah buku tahun 40an. Kepada mubaligh-mubaligh Kristian yang nak datang ke negara kita, berkaitan pendekatan garam dan ragi'. Pendekatan seperti ini tidak memerlukan seorang Muslim Melayu berkenaan meninggalkan system kemasyarakatan yang dituntut oleh agamanya. Sebaliknya orang tersebut hendaklah digalakkan terus tinggal dalam masyarakatnya. Justeru itu, ragi tetap ujud dalam keutuhannya. Dia akan menjadi bagaikan sebuah lampu (Kristian) yang diletakkan dalam gelap. Penyebaran agama Kristian nanti akan terserlah dalam sifat kerohanian, bukannya organisasi. Dirasa kesegarannya, bukan bersikap kalam. Dinamik dan etikal, bukan bersifat formalistik.

Pendekatan begini telah memperlihatkan kebaikannya. Lantaran ia tidak menganjurkan ahli Melayu tadi menjadi ahli baru Kristian yang formal, menyendiri terpisah dari masyarakatnya. Sebaliknya ia memberi laluan agar dapat dimasukkan semangat dan ajaran Jesus bagaikan sebutir ragi yang bertindak dengan proses penapaiannya ke atas seluruh masyarakat Melayu seluruhnya.

Ajaran Kristian akan bertindak melahirkan revolusi , justeru itu nanti,dapatlah dikatakan bahawa kita nanti akan memperolehi satu Kristian muslim Melayu tempatan yang mencerminkan Kristian muslim Melayu sejati.. 'Sebenarnya dia ingin. Akan datang suatu masa nanti, orang Melayu sendiri tanpa dipaksa-paksa akan buat revolusi untuk menjadi Kristian. Cara kebajikan pulak... Hari ni sapa tak kenal kelab rotary yang cuci buah pinggang,kelab lion, bulan sabit merah, Saint John's Ambulans, sapa tak kenal palang merah. Mereka masuk dengan cara menghidupkan sekularisme. Sekularisma adalah satu cara mengasingkan agama daripada kehidupan. Itulah kita hari ni mengasingkan Islam daripada kehidupan dunia. Cara lain adalah dengan menghidupkan maksiat. Kita kena ambil tindakan samada dengan tangan, dengan mulut, atau paling lemah sekali, dengan hati.

Bangun malam buat sembahyang hajat agar kita semua diselamatkan dari fitnah besar ini. Paling kurang pun, fowardkan artikel ni kepada saudara kita yang lain yang tak tahu menahu tu. Kita kena peka. Ini semua tanggung jawab kita semua.

Akhir sekali,
artikel ini tiada kena mengena dengan ceramah nak berkempen politik atau apa saja. Sekadar meniupkan semangat perjuangan dalam diri kita yang mengaku Islam ini. Ni lah masanya kita bangkit pertahankan agama Islam sebelum terlambat.

#kawan-kawan yang dikasihi, tolong forwardkan
artikel ini untuk pengetahuan dan tindakan kita semua sebagai orang Islam agar perkara ini boleh dijadikan iktibar dan benteng untuk kita mempertahankan akidah kita yang telah di Islamkan atas tiket keturunan dimana dengan sebab ini kita telahpun mendapat banyak rahmat dan belas ihsan dari Allah tanpa perlu melalui hidup Sebagai seorang yang terpesong dari ajaran-Nya dan sentiasa mencari-cari
jalan yang betul.

Di harap rahmat Allah dan doa-doa para waliullah dapat melindungi kita sehingga kita kembali ke sisi-Nya. Sementara itu, berhati-hatilah dalam apa jua yang kita lakukan dan sentiasa beringat
kepada Allah. Wallahualam…

sumber: by Nursyahidah Muizzah on Sunday, August 8, 2010 at 2:50pm

Tuesday, August 10, 2010

+salam ramadhan+

selamat menyambut ramadhan Hana ucapkan pada semua yang sudi membaca hasil nukilan Hana....kepada follower dan silent reader juga..

sori sgt sbb Hana selalu jarang mengupdate cerita kat blog nie..
bukannya apa, first week menjejakkan kaki kembali ke universiti pun Hana dah bz..
mula2 bz sbb tiba2 nama naik jadi ajk makanan untuk pertandingan debat alam sekitar antara ipta...
then, tiba2 nama naik jadi bendahari untuk pesta konvokesyen kat umt pulak...
bila selesai, report pula nak kena settlekan...
report nutrition dan sensory pun tak siap lagi dan setiap minggu pun kena buat jugak..
paling menyedihkan...time2 bz tu jugaklah alahan Hana datang balik..
mahu kelam kabut...

tu yang tak sempat nak tulis n3 pun...apatah lagi post..
makanya, seribu kemaafan kupohon..
n Hana pun tak janji akan post n3 sepanjang ramadhan nie sbb bz..
byk xtvt yg akan dijalankan ..

really sori about it..and sbarng kebetulan kat dalam cerita ni or seandainya Hana ada terketuk kalian..maafkan Hana ya...

Tuesday, July 6, 2010

DEAR FRENZ:::

baru-baru ni Hana dapat tahu dari kawan-kawan Hana tentang blog Hana...kata mereka kenapa mereka tak dapat update dr blog Hana dan ini membuatkan Hana sedikit pelik..then, i finally realize that did u do what i've tell u before?

for your information...Hana dah tukar url from http://hananorisa.blogspot.com to http://terataknovellahananorisa.blogspot.com due to some reason...

utk dptkan update blog Hana...kalian kena unfollow then follow balik..baru boleh dapat update...klu terus je follow nnti kalian tak dapat sebarang update...

maybe melecehkan tp have to because bukannya Hana saja-saja nak tukar url cuma ada masalah ckit dgn url lama...

mcm mana nak unfollow? pergi je kat dashboard..kat bawah dia ada butang add and manage..pergi tekan manage and go to setting..kat situ ada tulis stop following...tekan stop following n follow the new blog url...

sori for the inconvenience...Hana bukan sengaja nk menyusahkan...

+thanx+

Friday, July 2, 2010

TAGGED DARI ANA J



terasa kembang pulak hidung bila dapat award kawaii blog...comel ke blog nie? hehehehe....btw thanx kat ana joe sbb sudi tagged ya...

Ceritakan bagaimana usaha korang untuk mencomelkan blog korang.
huhuhu...entah lah sbb cuma selalu tukar background jer yg sidebar tu sama je dr dulu...


Website yg korang slalu pegi utk membantu korang mengedit blog.
http://www.scrappinblogs.blogspot.com/

Tuliskan lima perkataan yang menggambarkan diri korang
sensitif
suka menulis novel
suka berangan
suka on9
peramah bila dah kenal

Tag kawan2 korang yg korang rasa patut menerima award ini

p/s: Kepada sesiapa yang kena tag tu, kalau malas ke, penat ke, tak buat pun takpe =) . Tiada unsur paksaan pun eh. Hehehe....kepada silent reader mahupun penjengah blog nie...boleh juga jawab tagged nie...jawab jgn jawab ya,,,

hehehe...Hana terlupa ada disable cpy kat blog ni...klu nk copy soalannya...bolehlah copy kat blog http://pmpcrew.blogpspot.com..kat ctu takde disable copy...

Wednesday, June 30, 2010

BLOGGER (BLOGSPOT) SILA BACA!!!

sebab malas nk menaip..
makanya Hana terus jer copy dari log penulis yang kasi info nie..

hello blogger :)
tak tahu macam mana mahu mulakan .
cuma hanya mahu bagi satu informasi
yang memang patut di kongsi bersama .
k look carefully blogger .

now type url ANDA
cth ;

http://lassiegewdix.blogspot.com/


akan keluar seperti ini right ?

k now . taip url ANDA semula .
tetapi hilangkan perkataan 'b' tersebut
cth ;

http://lassiegewdix.logspot.com/
ie nya akan keluar seperti ini .
about bibble .
huh ?!
wtf ?
yes ! i'm speechless .
ANDA bagaimana ?

Hana> masa cuba rasa tak percaya..tapi cuba kawan2 try..and this time try apa-apa saja url blogspot klau tak percaya...sbb Hana dah try banyak URL dan ianya terbukti benar...

Monday, June 28, 2010

TAGGED DARI HARUNO HANA


1. Kalau diberi pilihan benda yang nak ditarik sama ada komputer atau telefon, apakah pilihan anda?

~klu boleh janganlah ditarik kedua-duanya.....tidak dapat kubayangkan hidup tanpa keduanya ibarat kehilangan tangan dan kakiku...tanpa keduanya....aku hilang dalam duni yang penuh dugaan ini...*eh..terdrama queen pulak*....heheheh~

2. Siapakah kawan anda di internet. Berikan nama

>11. Lieza
>12. Haruno Hana
>13. Nozi
>14. yang ni sengaja tambah...
semua kawan yang sudi baca e-novel kat blog Hana

3. Blog yang kamu minat

>sume blog yang ada e-novel tak kisah lah genre apa :)

4. Minat Aril AF7?

>untuk peminat Aril jgn marah ya...tp jujurnya Hana langsung tak minat Aril...hehehehe...sorryy....

5. Kenapa?

>no comment

6. nak tag sapa?

>kepada sesiapa yang nak ambil tag nie...tak kisah lah silent reader atau pembaca setia blog ni....ambik tau....

Sunday, May 16, 2010

TAGGED DARI HANA KIMI DAN NOZI =)

.: top ke blog ni? hehehe...terima kasih kat Hana Kimi ngan Nozi sbb sudi tagged Hana...Hana jawab tagged tu ya::.

1) adakah anda rasa HOT?

….mmmm..nak kata hot tak lah sangat…tp nk kata cold pun tak boleh jugak sbb aircond kat bilik ni mcm nk tak nk je menyemburkan angin kesejukkannya…..

2) Upload wallpaper PC/laptop yang anda gunakan sekarang..?


3) Cerita pasal gambar nih...

….maksudnya ada pelbagai..tp apa yg dapat Hana rungkaikan adalah perkataan create ur own reality because ur dream sometime can be true…
…and my dream is to be successful person in the world dlm bidang nutrition n + bidang penulisan…
….tak lupa gak dream ku utk kahwin dgn donghae oppa (suju) hehehe….

4) Kali terakhir makan PIZZA...?

….mmmmm……
……last sekali klu tak silap masa jamuan kelas tingkatan 2…
….tu pun sbb classmate semua setuju…
..klu tak jgn harap nk merasa sbb family Hana tak gemar sgt pizza hut ni….

5) Lagu terakhir anda dengar...?

…..descent from the sky…
..dinyanyikan oleh Miss $ ft Oh Won Bin…
…lagu ni soundtrack ceriter you’re beautiful…
…fav drama korea Hana selain Green Rose ngan Hello, Miss…

6) Apa anda buat selain selesaikan tag nih...?

….dgr muzik sambil pk idea nk sambung ceriter2 kat blog ni yang dah terbengkalai…
…sori sbb tak dpt nk sambung lagi…

7) Selain nama sendiri anda dipanggil nama apa...?

…Hananorisa sbg nama pena…
…akak as anak sulung…
…..Si Biru sbb selalu je pakai baju kaler biru….
…..ah so as one of the member of big tongue group (group rekaan kat matrik dulu)

8) Tag lagi 5 orang sape yer nak tag...?

1) Hazel Adriana
2) Arisa Aizawa
3) Kumako
4) comei
5) akira_bita

9) Siapa orang no 1 pada anda..?

...seorang yg agak gila2 lah...
.....insan yg paling disukai oleh en h..
.....betul kan? hehehe....

10) Katakan sesuatu pada orang no 5...?

...nice story...suka sgt cerita it's you...

11) No 3 ada hubungan dengan sape...?

...erk..tak tahu lah pulak..nnti Hana tanya kat kumako...

12) Bagaimana pulak dengan no 2....?

....bila dah terbit buku tu..jgn lupa gi tahu aku taw..
....aku nak siap ngan aotograph sekali....

13) Kata-kata cinta dengan orang no 4...?

.........When you are in Love you can't fall asleep because reality is better than your dreams......

14) Berikan 5 fakta yang anda tahu pasal orang yang tag anda...?
...both is talented writer...
....both is a girl....
....both is my follower...
...both is so sweet...
..and finally, Hana tak sabar2 menunggu entry dari mereka...


...fuhh..abis dah jawab....pd yg ditagged sila jawab ya...yg tak sempat ditagged pun..boleh lah jawab tagged nie...

Sunday, May 9, 2010

::sekadar mencoret kata::

assalamualaikum, semua...

pe kahabr?
dah lama Hana tak jengok blog nie...

sbb sekarang Hana sibuk dgn kerja part time Hana....
mujur ada connection kat ctu..
tp Hana kena jaga-jaga gak semoga tak terkantoi..
nnti Hana update citer baru...
sekarang ni Hana tgh dalam proses siapkan cita KB then baru sambung cerita lain agar tak terkonfius jln cerita nyer...

oh ya...link semuanya Hana dah betulkan...
boleh lah klik pada link2 yang terlibat utk dibaca..

sehingga bertemu di n3 lain kali..
and pasal tag pulak...
nnti Hana jawab ya....

~peace~

Wednesday, April 14, 2010

:::PRIVATE?::

maaf sbb Hana tukar url..
ni semua sbbnya ada problem dgn url lama...

semua link utk ceriter dlm blog ni belum dibaharui lagi..
Klu kalian nk baca ceriter tu balik..
klik kat label sbb semua link yg ada tak boleh nk bukak lanteran penukaran link url..
sori for the inconveniece ...
atau pada pandangan kalian patut tak Hana privatekan dulu blog ni...
ye lah nk betulkan semuanya makan masa jugak lagpun paper exam Hana belum habis lagi..
ni pun ada gap..
sebab tu curik asa kejap..

sorry...

::new URL:::

Hana dah tukar url ke http://terataknovellahananorisa.blogspot.com...


Friday, March 26, 2010

:::final datang lagi:::

Hana ingin menyusun sepuluh jari memohon maaf sbb mulai hari ni maybe there's no n3 for kawan2 semua sbb start 30 hari bulan neh...Hana dah mula final exam...really have to strungle..
dah lah carry mark semua cukup2 makan...

hopefully, Hana dapat buat da best final exam neh wlupun ada satu subjek tu Hana rasa macam mustahil je nak skor because Hana memang betul2 lemah subjek tu..

kalau boleh nak naikkan pointer lebih tinggi dari sem lepas so that CGPA still atas 3.00...
semoga harapan Hana tercapai...
doakan Hana ya..
semoga ALLAH memberkati hidup kalian...

mengenai post...
maybe will stop posting n3 sampai satu masa..
sari untuk semua pembaca setia KB, BMP, and Love Is...
really sorry....
okaylah..
Hana nak study neh,...
this is the snipet jadual exam Hana...

30/03/2010 = Perundangan Makanan

31/03/2010 = Practical Service

03/04/2010 = Pengurusan Keselamatan Makanan

04/04.2010 = Practical Menu Planning

06/04/2010 = Perancangan Menu Dan Perbelanjaan

13/04/2010 = Pemakanan Sepanjang Hayat

15/04/2010 = Pengeluaran Makanan Komersial

Saturday, February 27, 2010

MNTA PENDAPAT

Hana ingat nk sambung balik Antara Dua Kasih dan tukar tajuk tu ke Kembali bertaut..siapa setuju kalau Hana tukar tajuk tu? n siapa setuju Hana sambung balik ADK?

Hari tu Hana ada kata Hana nak rombak semula jalan cerita...ada certain part Hana ubah n certain tak..so, should I repost all the chapter or Hana post bab yg Hana rombak (tp Hana tak ingat..seingat Hana..Hana rombak nama watak je...hehehe)...

so, tell me what shoul i do..?

Wednesday, February 24, 2010

Di sebalik Tabir

salam...
disini Hana nak minta maaf banyak2 sbb Hana tak boleh nak postkan sebarang cerita..
sekarang ni Hana betul-betul langsung tak da idea nak sambung semua ceriter tu..
mesti kalian meluatkan dengan Hana...
ye lah sebab selalu bagi alasan sibuk...
honestly, this sem is the tougher than last sem..
terketar Hana dibuatnya..
tidur tak cukup..
tugasan keliling pinggang....
kadang2r rasa mcm nak quit je menulis ni..
sbb kepenatan yang Hana alami ni buatkan setiap kali pulang dari kelas..Hana terus tidur lepaskan penat..bila sedar Hana dah nak kena study..
mmg tak sempat...
tu yang kadang-kadang Hana rasa macm nak give up..

idea untuk sambung itu ada..tapi bila jari ni nak mula menaip..mata mulalah mengantuk...sudahnya terlelap di hadapan lappy dan sedar2 hari baru sudah bermula dan kepenata bertambah..
semuanya gara2 resepi yang Hana dapat dari internet semuanya tipu...
dah dua minggu Hana tak dapat tidur dgn aman sbbkan dish yang Hana masak tak jadi..

tugasan Hana yang susah giler tahap maksimum dan mengganggu tidur malamku adalah ayam percik...tiga empat kali Hana cuba tapi ttp tak jadi..tak tahu mana silapnya....kalaulah mak atau makcik kawan2 tahu mcm mana nak buat percik boleh tak bagi Hana resepinya..Hana betul2 tak larat nak cba semua resepi yang ada kat internet ni..banyak tenaga habis, dan banyak duit mengalir keluar...

haiz...dah selalu sangat dah Hana fikir nak tutup blog ni...yelah, dari biarkan blog ni terbengkalai...ceriter pun jarang update sbb kesibukan Hana nie...tak tahu lah bila semua ni nak berakhir...harap sem depan dah okay...

haiz, sekarang Hana tak tahu nak buat macam mana..semoga apa yang berlaku sekarang nie ada hikmahnya...

P/S: kalau kawan 2 ada resepi percik putih dan percik merah...silalah bantu Hana dengan menginformkan kat Hana..tapi dengan syarat..resepi tersebut mesti yang dah pernah cuba tau..yang mak or aunty kawan2 dah pernah cuba buat...pliz..really appreciate it...

salam sayang dari Hananorisa...

Wednesday, January 27, 2010

:::la tahzan:::


hari ni masuk kitchen lagi...eh, bukan minggu neh merupakan hari ke empat kami masuk kitchen setelah ari ahad, isnin dan selasa kami lalui...

pergh penat giler...but then not much apa yang Hana belajar bila suddenly setiap kali pun Hana kena masak nasik putih..bkannya Hana demand but apa yg akan Hana belajar if every week Hana masak nasi putih...all the basic teknik yg Hana belajar atau boleh belajar semua hilang macam tu je...

ye lah, eventhough Hana masih boleh tolong orang lain tp Hana tetap terkilan...sampaikan semua org pun kata Hana ni queen of white rice...bukan tak suka cuma tak gemar bila semua org asyik bg kerja masak nasik kat Hana...atau korang tak tahu dan tak ambik tahu..? yang nasik putih tu guna rice cooker? yang secara automatiknya akan masak selepas 30 minit?
...at least biarlah Hana belajar nk masak mknn lain...

dh lah Hana neh bukan jenis yg selalu masuk dapur kat umah tu..setakat nie sepanjng tiga minggu kelas komersial...Hana nie cuma duk masak nasik putih, masak asam pedas ngan stir fried, tp Hana tahu..........bila Hana minta nk buat lain mesti dorang semua pandang slack...ye lah, mesti dorang kata Hana ni budget pandai..berlagaklah macam pandai buat tp tak reti...dah lah masak asam pedas ikan kerisi hari tu tak laku....betul tak?

haiz....i just wish that someday you all will trust me n give me more than just white rice...sudahlah diri ini banyak terluka hari ni...not to mention my heart aching with so much pain that i've been pendam selama ini...

i just wish that someday, all of u know what i feel...sometime because of this feeling, i feel like crying...but then, everytime that feeling come, my tears doesn't want to come out...i really2 want to cry if it can help me forget all the problem...but i know that watever happen it is imposibble...because everyone should face their problem but i am not strong enough to face it and i try to close my eyes..pretending that i'm happy eventhgh my heart aching so much...

i know that i'm not as pretty as that girl...
i know that i'm not clever as that girl...
i know that i'm so penyibuk...
i know that i'm so happy tak bertempat...
i know that i'm a person that always take easy on some thing...
i know that i'm so 'gedik' in your term..

but then,
i'm still a human ...
this heart would hurt if people doesn't appreciate my comment...
coz someone might laugh or not interested on what am i saying..
maybe it is my mistake coz i dunno how to attract people attention...
so what am i should do?
because, this is me...


Because of i'm hurting so much...i try to happy...happy no matter wahatever happen...
that is my principe..
"be happy no matter whatever happen in your life'...
that's y each n everytime, you r in a stress,
stress for exam..or whatever..i'm still smiling and happy..because of what?
because i'm hurting so much because no one wanted to hear my heart screaming...

gedik? honestly, i dunno what is that word mean? trust me..
i've once ask many people, what exactly those word mean but still until now there still no answer..
some people call me gedik..and it hurt me a lot...
am I that gedik?
huhuhuhuhu...i ponder if i know the meaning...and maybe someone would said that i'm so gedik by posting and eng n3..so what? if you said so, y don' make it happen..after all, you are the one who give me that title right?

haiz....nk cerita semua benda yang dah lepas mcm dah tak berguna...nak buat macam mana ye tak?

so, right now...i just wish that one day you all could listen to me...not just listen but lend me your shoulder and let me crying.....i've try to borrow your shoulder that day and hoping you all would listen to me..but what all of you do is only listen to the gossip...trust me, i know how to analys people who are intersted in lending their shoulder and wth the people who only listen to know the latest news...

do you believe me if i said while writing this post, i'm crying?
it's true..i am crying right now...because only this blog willing to listen to me...
listen to my pain...
listen to my tears...
listen to my sadness...
listen to my heart..
listen to so much things...
and i don't have to begging it to listen to my heart...
and i don't have to bended my knee and praying you would listen to me..
because only He are the one who can I call...pendengar setia....

La Tahzan..
Jangan Bersedih..
Don be sad...
senyum sokmo

P/S: Ada sesape yang tahu tak definisi gedik?

Sunday, January 24, 2010

:::ku mohon kemaafan:::

salam Hana ucapkan...
disini Hana cuma nak kata sori sangat sbb dah lama tak mengupload entry....
semester nie Hana b sangat sampai tak da masa nak mencari idea dan sambung cerita-cerita Hana...bukannya apa, sem ni course Hana memang sangat sibuk sbb kami sedang berusaha mengumpul wang bagi membuat lawatan ke KL dalam bidang perkhidmatan makanan...

sekali lagi, Hana mintak maaf banyak2 sbb biarkan blog ni terbengkalai tanpa cerita...
harap kalian sudi maafkan Hana tp Hana akan cuba postkan entry terbaru at least once in month....

sory~

salam sayang,
Hana